Polní dráhy

Polní a úzkokolejné železnice

Pionýrská železnice - Košice - Slovensko


Tato železnice na rozdíl od jiných sloužila již v době svého vzniku převážně volnému času - tedy turistickému ruchu a nikoli průmyslové či osobní zaměsnanecké přepravě.
Košická pionýrská železnice byla postavena v roce 1956 z materiálu rušených úzkokolejných železnic na Slovensku. Vznikla jako produkt své doby kdy měla probudit v mládeži zájem o zaměstnání na železnici. Jak již bylo zmíněno, použit byl železniční materiál z úzkokolejných metrových železnic z Gelnice a Hronské Dúbravy (dráha zde byla přestavěna na normální rozchod). Provoz tehdy zahajovala tří-spřežní parní lokomotiva U35.1 s uhelným tendrem. Později byl park lokomotiv doplněn o další "metrovou" parní lokomotivu U36.0 a ještě později o motorovou lokomotivu TU29.0 z důvodu jednodušší údržby a dostupnosti náhradních dílů. (Model TU29.0 je možno vidět na zahradní železnici.)
Vozový park byl také převzat z místních metrových tratí - osobní čtyřnápravové vozy a dvounápravové vozy s krátkým rozvorem. Krátké rozvory dvounápravových podvozků zajištují vagonům velmi dobré jízdní vlastnosti. Další technickou zvláštností této dráhy jsou nárazníky a klasické spřahovací ústrojí vozidel normálně rozchodné železnice (ostatní železnice mají zpravidla centrální nárazník - RhB, JHMD, HSB). Dráha v době svého vzniku měla tři stanice Pionýr, Vpred a Črmel a obsluhu zajišťovala mládež z řad košických pionýrů a zařízení bez úhony sloužilo až do roku 1989 na rozdíl od některých jiných pionýrských železnic.
Po převratu v roce 1989 dráha nezanikla a slouží dodnes jako železnice volného času pod správou ŽSR. V současné době se železnice potýká se značnými finančními problémy(co se ale dnes nepotýká) a nad vodou ji drží značný zájem turistů.



Úzkokolejné železnice a polní dráhy - Slovenská republika

Úzkokolejné železnice a polní dráhy - Hl. stránka




Gainery a sacharidy pro výrazný růst hmoty