Polní a úzkokolejné železnice
Průmyslová železnice - Mladějov
Průmyslová železnice v Mladějově spojovala provoz na vypalování lupku s dolem na jeho těžbu a má rozchod 600mm.
Většinu vozů vedle trakčních vozidel proto tvořily výklopné vozíky pro přepravu sypkých materiálů - kipplory.
Dráha měří celkem 13 km a má po cestě 2 výhybny. Trasa železničky překonává v prvním úseku značné stoupání - až 15%.
Jako trakční vozidla se používaly převážně parní lokomotivy. Bylo jich celkem pět. Pro traťový provoz se používaly
loko č. 1 a 5 dodané lokomotivkou Krauss v Linci. Lokomotivy č. 2, 3 a 4 sloužily k manipulaci souprav ve stanicích
- v Madějově a na Hřebči. V pozdější době byly tyto lokomotivy odstaveny a používaly se lokomotivy dieselové.
Provoz v dole byl zajišťován amunálně nebo dieselovými lokomotivami upravené pro důlní provoz. Vozový park
představovaly převážně vozíky pro přepravu sypkých hmot - kipplory. Další vozový park byl zastoupen platoňáky,
vozy pro přepravu PHM, vozy pro přepravu důlních zaměstnanců, důlními toaletami, oplenovými vozy a vozy pro přepravu
traťového personálu. Některá vozidla, která se dnes v Mladějovském areálu nachází byla také jednu dobu k vidění
v Drásově.
Dnešní areál v Mladějově slouží k muzeálním účelům a také jako depo všech současných vozidel Mladějovské
průmyslové železnice. Oficiální internetové stránky Muzea průmyslové železnice Mladějov:
Průmyslová železnice Mladějov.