setlocale(LC_ALL, "cs_CZ");
$datum = strftime("%x");
?>
Polní a úzkokolejné železnice
Úzkokolejné dráha Třemešná - Osoblaha
Úzkokolejná železnice Třemešná - Osoblaha má rozchod 760mm a spadá pod správu dnešních ČD. Je to jediná úzkokolejka kterou
ČD dnes provozuje. Dráha vznikla z potřeb dopravní obslužnosti Osoblažského výběžku. Stavbu financovali místní podnikatelé,
neboť stát (Rakousko-Uhersko) v tomto případě přislíbil pouze subvenci. Majitelé Osoblažského pivovaru a cukrovaru museli tedy
sáhnout velmi hluboko do kapsy aby se mohlo začít stavět. Z nedostatku financí se tato
železnice postavila jako úzkokolejná.
Na dráze jezdilo během její existence mnoho vozidel. Jejich skladba byla podobná jako u drah v Jindřichově Hradci.
Provoz na dráze začínala řada U37.0
spolu s vozy od Ringhofera, stejně jako v Jindřichově Hradci. Během I. světové války byla některá vozidla zrekvírována c.u k.
Rakouskou armádou a na dráhu je již nevrátila. Za předmnichovské republiky byly na dráhu dodány motorové vozy
M11.0 z Kopřivnice. Po Mnichovské dohodě se dráha dostala na německé
území. Vozidla dráhy zůstala na místě. Německá správa DRG dokonce přidala některá vozidla, která ale byla při ústupu německé armády
zničena. Po osvobození byly na dráhu dodány motorové vozy M21.0
z předválečné objednávky z Tatry Kopřivnice. Na dráhu byla také dosazena kořistní německá lokomotiva pod označením U58.0.
V padesátých letech proběhla motorizace dráhy pomocí lokomotiv TU47.0 od ČKD a všechny parní lokomotivy a pak i motorové
vozy byly ostaveny a zrušeny nebo předány jinam. V šedesátývh letech byl vozový park doplněn
o osobní vozy Balm-ú a o nové brzdící vozy Dú a podvalníky. V dnešní době ekonomických potíží se dráha snaží těžit
z turistického ruchu - z drážní turistiky. Provozuje proto historická vozidla (M21.0, U57.1, TU36.1) pro mimořádné jízdy
pro železniční nadšence, šotouše a fotiče.