Polní a úzkokolejné železnice
Místní dráha Gmünd - Litchau v Rakousku
Místní dráha Gmünd - Litschau měla být původně propojená s dnešními JHMD, byl snad
dokonce zpracován projekt avšak kolo dějin se otočilo a státní hranice mezi Československou republikou a Rakouskou republikou a zájmy obou
nástupnických států udělaly projektu stop stav. Po 2. světové válce byla pak vytvořena železná opona a mnohé stávající
železnice vedoucí přes státní hranici na západ a jih byly
přerušeny, takže projekt místní úzkokolejky vzal definitivně za své.
Na jednotlivých fotografiích jsou vidět jednotlivá vozidla místní dráhy - motorové lokomotivy
a motorové vozy různých typů. Parní lokomotivy (zde U37.0) slouží při mimořádných jízdách.
Místní dráha také přepravuje normálně rozchodné vozy na podvalových vozech.
Úzkokolejné osobní vozy jsou zastoupeny dvounápravovými vozy Rakouské produkce vagonky v Linci a čtyřnápravové vozy standartního rakouského typu
jezdící na všech úzkokolejných tratích v Rakousku. Nákladní vozy jsou zastoupeny dvou i čtyřnápravovými exempláři zavřených, otevřených a plošinových
vozů.
Při hledání zda neprodávají někde upomínkové předměty či jízdenky jsem na nic nenarazil. Byla polední pauza a nikdo nikde nefungoval.
Místní dráha měla také odbočku do městečka Heidenreichsteinu která se zřejmě tehdy již neprovozovala. Navíc na dnešní mapě Rakouska
totiž už není vyznačená. Na nádraží v Heidenreichsteinu byla sbírka úzkokolejných vozidel rozchodu
600 - 1000 mm Vídeňského Feldbahn-klubu. Nevím zda tato expozice funguje dodnes - nefunguje - jde o součást expozice dráhy Waldviertelbahn
Gmünd.
V Litchau byla doplněna vagonová expozice Rakouských úzkokolejek a jejich technického provedení. Expozice je zdarma a je umístěna
ve služebním voze na naádraží v Litchau. Dále také byla doplněna kolej do remízy. Naopak byla zneprůjezdněna kolej do obilního sila
v Litchau.
Katalog Buj.cz