Polní a úzkokolejné železnice
Dráha Zittau - Oybin, Zittau Johnsdorf
Místní dráha Zittau (Žitava) - Oybin a Zittau - Johnsdorf byla postavena pro přepravu
lázeňských hostů do lázní v Oybinu a Johnsdorfu. Původní siť Saských úzkokolejek pokračovala také přez dnešní Polské území i do Česka
do Heřmanic (Hermsdorf) a Frýdlantu v Čechách. Proto také původní kolejový svršek úzkokolejky Frýdlant - Heřmanice měl Saský rozchod 750mm
a šlo dojet po úzkých kolejích 750mm až do Žitavy. Dnešní úsek mezi Žitavou a Heřmanicemi je přerušen díky povrchovému dolu Turow1 a Turow2.
Navíc úzké koleje 750mm byly na našem území v úseku Heřmanice - Frýdlant vytrhány a dány do šrotu. Starý železniční spodek se plánuje
pro použití cyklostezky.
Úseky úzkých kolejí 750mm ze Žitavy na Německém území zůstaly i po válce v normálním provozu a překonaly i různé "dopravní krize" a "modernizace".
Dodnes na nich jezdí poválečné parní pětispřežní lokomotivy uspořádání 1E1 řady 99. Jinak zdejší úzkokolejky se těší značné oblibě nejen šotoušů,
ale i zejména místních lázeňských hostů, turistů a cykloturistů, kteří je využívají pro svoji přepravu po Česko-Saském Švýcarsku.
Jako osobní vozy slouží stále rekonstruované "Sasáky" a nebo pro nostalgické jízdy
"Sasáky" bez "nové" rekonstrukce. Lokomotivní a vozové depo úzkých kolejí v Žitavě je plně vybaveno (na rozdíl od toho normálněrozchodného). Najdeme zde krom provozních
vozidel také služební vozidla pro údržbu kolejí,odklízení sněhu, napájení parních lokomotiv vodou a uhlím. Pro přepravu normálně-rozchodných vozidel
zde slouží krom podvalových vozů také podvalníky. Tyto se zde, ale v nákladní dopravě příliš nevyužívají, neboť na trati 750mm převažuje osobní doprava.
Návštěvu Žitavských úzkokolejek jsme realizovali spolu příznivci zahradní železnice
Drásov a zahradní železnice v Brně.