Polní a úzkokolejné železnice
Pionýrská parková zahradní dráha Budapešť
Pionýrská úzkokolejná parková zahradní železnice v Budapešti v Budínských vrších byla postavena jako dráha volného času v letech 1948-1950.
Zároveň dráha sloužila pro výchovu železničářské mládeže v Maďarsku. Úzkokolejná dráha v Budapešti má rozchod 760mm stejně jako u nás
na JHMD nebo dráze Třemešná - Osoblaha.
Dráha má celkovou délku asi 11 km a dokonce i jeden tunel, což na úzkokolejkách nebývá běžné, zejména v tak rovinaté zemi jako je Maďarsko.
Dráha má několik stanic. Jejich názvy odpovídají ryzí maďarštině: Výchozí stanice se jmenuje Széchenyihegy, koncová Hüvősvőlgy.
Lokomotivní park je tvořen převážně rumuskými Faury Mk45 (TU48.0 JHMD). Osobní vozy jsou produkce Ganz -
tedy domácí maďarské produkce. Dráha má také muzejní vozidla např. parní čtyřspřežní lokomotivu řady 490 (U46.0 - Černý Balog) a
motorovou lokomotivu Ganz Mk49. Dalším historickým vozidlem je čtyřnápravový vůz se spalovacím motorem a chladiči na střeše.
V současné době slouží dráha jako železnice volného času a
muzeum maďarských úzkokolejných železnic. Dráhu jsme navštívili v rámci cesty za vozidly městké hromadné dopravy v Budapešti spolu s
příznivci Zahradní železnice.