setlocale(LC_ALL, "cs_CZ");
$datum = strftime("%x");
?>
Polní a úzkokolejné železnice
Polní a lesní dráhy Kemence v Maďarsku
Polní a lesní dráha v Kemencích je jeden z těch areálů bývalých průmyslových drážek kterému se úspěšně daří přechod na turistický ruch.
Má především výhodu v tom, že leží v oblasti vyhledávané Maďarskými turisty. V údolí Kemenců je postaveno několik hotelů, turistických
základen a velké množství soukromých chat. Fotografie pocházejí z roku 2006 a jsou z akce příznivců Maďarských polních drážek.
Když se mě zeptáte zda umím maďarsky tak odpovím nemtudom. Dorozumívacím jazykem byla němčina, anglicky se zde v podstatě nedomluvíte.
Původní délka dráhy byla asi 15km. Turistická redukce je zkrácená asi na 5km z důvodů její údržby. Jarní velká voda v údolí dosti často
podemele mostní pilíře a tak je pořád co opravovat. Rozchod drážky je 600mm stejně jako
v muzeu polních železnic Drásov.
Na jednotlivých fotografiích jsou vidět jednotlivá vozidla místní železnice - malé motorové lokomotivky (parní zde nejsou) různých značek
nejčastěji O&K a Raba. Dále velmi rozsáhlá prezentace kipplor a výsypných vozů. Osobní vozy pro turisty jsou postaveny na podvozcích
kipplor nebo oplenových vozů a jsou řešeny jako dvounápravové nebo čtyřnápravové. Na srazu také účinkovalo několik ručních drezín a
dva historické autobusy zn. IKARUS z automobilky Raba.
V lokomotivním depu bylo možno zakoupit různé upomínkové předměty. Lokomotivní remíza současně slouží jako muzeum různých předmětů spojených
s drážkou jako je strojní nářadí, zvedáky pro nakolejování vozidel, měrky pro stanovení rozchodu kolejnic, drážní lucerny a svítilny.
Součástí srazu bylo též učinkování Budapešťského modelářského klubu úzkokolejné
modelové železnice v měřítku 1:45 velikost 0e. Fotografie této
modelové železnice jsem bohužel nepořídil pro poruchu
fotoaparátu. Každopádně to byla škoda, neboť se na kolejišti pohybovalo mnoho zajímavých modelů úzkokolejných vozidel. Byly to např.
Rába Mk48 a dvounápravová kapotová Rába C50.